Het woord is machteloos
Twee kussen langs een wang
is hier ‘t woord Cultuur
zeg het voor spiegel of ruit
en je ziet ‘n mond op een ontvangst,
gestulpt naast een oude huid.
valt ’t woord daar in het geklets,
imiteren de leeuwen
op het bordes het daaraan
voorafgaande geeuwen perfect
of…. brullen ze het uit?
-
Mondriaan
in zijn rechthoek
/
Van Doesburg half uit de schaduw
Met ÉÉN lijnrecht
de eeuw in borend OOG
Na de gruwel van Veertien-Achttien
schreven ze reeds
in een helder vooruitzien:
Het woord is machteloos
-
Loop ik in nachtelijke uren
langs het mij zo vertrouwde stadhuis
zou ik, kin op de vensterbank,
wel door het duister willen gluren
om te zien of de geest van Jan van Hout
daar, stil achter een pilaar
nabij de hoofdingang,
ongehinderd straks de raadszaal
binnen kan.
-
De ochtend gloort. Kerktorens steken
één voor één hun vinger op: ‘Present!
Hier is de dag!’
Thuis hijst een vreemdeling zich in z’n netste zwart;
nooit went hij zonder zijn lief.
Hij haast zich voor haar komst
naar het stadhuis, waar, veelbelovend,
zon over daken strijkt,
zoals een hand over ’n hart.
-
In onze raadszaal houden
stoelen jarenlang de ruggen recht
Wij doen dat ook! Maar laat ons woord
altijd een arm
zijn om de schouders
van behoeftigen gelegd.
-
Veel mensen die sterven, zagen hun simpelste wensen:
kind, genegenheid, een eigen nest,
nimmer verzilverd.
Hoort ú nog hun protest?
Wij willen dit voor altijd hebben vastgelegd
totdat het van de muur
afschilfert.
Cees van Hoore
Den Haag 1949 - heden
Cees van Hoore is een journalist, kunstredacteur en schrijver van columns en korte verhalen. Hij vestigde zich in 1983 in Leiden. Datzelfde jaar verscheen zijn eerste gedichtenbundel, Groot Licht. Van Hoore won hiermee de aanmoedigingsprijs van het Nederlands Letterenfonds. Hij publiceerde sindsdien zo’n twintig boeken: gedichtenbundels, gebundelde verhalen en columns en de roman Zo’n vader. Lezers noemen zijn werk associatief, analytisch en creatief.
Oorlog
In zijn werk speelt de Tweede Wereldoorlog een belangrijke rol. Zo spoorde hij oorlogsmisdadigers op en schreef hij tal van artikelen over de oorlog, over de Jodenvervolging en over een grote kunstroof in De Lakenhal, toen nog geen museum.
Persoonlijk
Zijn meest recente gedichten zijn erg persoonlijk. Hij bespreekt daarin het omgaan met kanker en de invloed van het medicijn dexamethason op zijn lichaam en geest.
Stadsverhalen
Olivier van Hoore, zoon van dichter Cees van Hoore die dit gedicht schreef, vertelt erover. Ontdek zijn verhaal.
Filmclip: Leendert Beekman, Michiel Keller.
Ik heb een verhaal bij dit gedicht
Heeft dit gedicht een speciale betekenis voor jou? Herinner je nog wanneer je het voor het eerst hoorde bijvoorbeeld? Of ben je het ooit ergens onverwachts tegengekomen? Laat het ons weten op muurgedichten@taalmuseum.nl! We voegen jouw verhaal graag toe aan deze website.
Cees van Hoore in Leiden
Foto Anoesjka Minnaard
Dit gedicht is in 2014 aangebracht op het Stadhuis van Leiden, aan de Vismarkt. Het was muurgedicht 108 dat Stichting TEGEN-BEELD realiseerde.
Citaten
Ik denk dat ik in de eerste plaats een realist ben, die in zijn werk de lezer toch de illusie wil meegeven dat er meer is dan het vlees en de benen.
Cees van Hoore
Wist je dat?
- Cees van Hoore is liefhebber van de gedichten van J.C. Bloem, zijn favoriete gedicht van Bloem is De Dapperstraat. Van Bloem is in Leiden het muurgedicht Verlaine te vinden.
- Er is nog een gedicht van Cees van Hoore in Leiden te bewonderen, dat is Avond op het land aan de Kiekendiefhorst 1, Leiden.